Akciós termékek
Márka
Hatóanyag
Milyen tünetekre?
Termékforma
Nem

Derékfájás

Mi a derékfájás?

A deréktáj, más néven az ágyéki régió a hátnak az a területe, amely a bordakosár alatt kezdődik. Szinte mindenkinek fáj a dereka valamikor az életében, de szerencsére gyakran magától javul. Ha mégsem, orvosa számos hatékony kezeléssel tud segíteni.

A derékfájás tünetei

Ezek a tünetek a tompa fájdalomtól a szúró, vagy nyilalló érzésig terjedhetnek. A fájdalom megnehezítheti a mozgást, vagy az egyenes felállást. A hirtelen fellépő fájdalom “akut” sportolás, vagy nehéz emelés közben jelentkezhet. A 3 hónapnál tovább tartó fájdalom "krónikusnak" minősül. Ha a fájdalom 72 órán belül nem javul, forduljon orvoshoz.

Sürgős ellátást igénylő tünetek

Bármikor forduljon egészségügyi szakemberhez, ha esés, vagy sérülés után hátfájdalmai vannak. Ugyanez vonatkozik arra az esetre is, ha a hátfájás bél- vagy hólyagszabályozási problémákkal, lábgyengeséggel, lázzal, vagy köhögéskor és pisiléskor jelentkező fájdalommal jár.

A derékfájás okai

Izomhúzódás vagy isiász (ülőideg)?

Egy nehéz tárgy megemelése, vagy egyéb erőteljes testmozgás gyakran vezethet izomhúzódáshoz. Néha azonban a csigolyák közötti tér védelmére szolgáló, zselével töltött kis porckorongok okozzák a fájdalmat. Ha az egyik ilyen porckorong kidudorodik, vagy eltörik, az nyomást gyakorolhat egy idegre. Ha ez az isiászideg, a fájdalom a fenéktől az egyik lábon végigfut.

Derékfájás okozója: a munkája

Ha a munkája emeléssel, húzással, vagy bármi mással jár, ami a gerincet kifordítja, az hozzájárulhat a hátfájáshoz. Az egész napos íróasztalnál ülés azonban maga is kockázatokat rejt magában, különösen, ha a szék kényelmetlen, vagy hajlamos a görnyedésre.

Derékfájás okozója: a táskája

Egy túlzsúfolt táska megterhelheti a hát alsó részét, különösen, ha nap mint nap cipeli. Ha nehéz terhet kell cipelnie, fontolja meg, hogy kerekes aktatáskára vált.

Derékfájás okozója: az edzés

A súlyzós edzés túlzásba vitele az egyik leggyakoribb oka a derékfájásnak. Különösen veszélyeztetett, ha Ön a hétköznapokon általában inaktív, hétvégén pedig órákat tölt az edzőteremben, vagy egyéb sportpályán.

Derékfájás okozója: a testtartás

Az anyukáknak igazuk volt, amikor azt mondták: "Állj egyenesen!". A hát akkor viseli el legjobban a súlyt, ha nem görnyedünk. Ez azt jelenti, hogy üljön úgy, hogy a háta alsó része jól támaszkodik az ágyékon, a válla hátrafelé, a lába pedig egy alacsony zsámolyon pihen. Amikor áll, a súlyt egyenletesen tartsa mindkét lábán.

Derékfájdalom okozója: porckorongsérv

A gerinc csigolyáit gélszerű porckorongok párnázzák, amelyek az öregedés, vagy a sérülések miatt hajlamosak a kopásra. Egy meggyengült porckorong megrepedhet, vagy kidudorodhat, nyomást gyakorolva a gerincvelői ideggyökerekre. Ezt nevezik porckorongsérvnek, ami erős fájdalmat okozhat.

Hátfájás okozója: krónikus állapotok

Számos krónikus állapot vezethet derékfájáshoz:

  • A gerincvelő-szűkület a gerincvelő körüli tér beszűkülése, ami nyomást gyakorolhat a gerincvelői idegekre.
  • A Bechterew-kór gyulladás a gerinc ízületeit és néha a vállakat, a csípőt, a bordákat és más területeket is gyulladásba hoz. Krónikus hátfájást és merevséget okoz. Súlyos esetekben a gerinc csigolyák elkezdenek összeolvadni (összenőni).
  • A fibromyalgia kiterjedt izomfájdalmakat okoz, beleértve a hátfájást is.

Ki van kitéve a derékfájás kockázatának?

A legtöbb ember a 30-as éveiben tapasztal először hátfájást. A további rohamok esélye az életkor előrehaladtával egyre nő. Egyéb okok, amiért fájhat a dereka, a következők lehetnek:

  • Túlsúly
  • Ülőmunka
  • Nehéz dolgok emelése a munkahelyen

A derékfájás diagnosztizálása

Hogy segítsen orvosának diagnosztizálni a derékfájás forrását, pontosan írja le a fájdalom típusát, a fájdalom kezdetét, a kapcsolódó tüneteket és a krónikus állapotokat. Orvosának valószínűleg nem kell röntgent, CT- vagy MRI-vizsgálatot elrendelnie a kezelés megkezdése előtt.

Otthoni ellátás derékfájás esetén

Az izomhúzódás okozta hátfájás általában magától is javul, de tehet lépéseket, hogy kényelmesebben érezze magát. A melegítőpárna vagy a meleg fürdő átmeneti fájdalomcsillapítást nyújthat.

Jóga

Ha a hátfájás nem múlik el 3 hónap alatt, a jóga bizonyítottan segíthet. Egy tanulmány szerint azoknak az embereknek, akik 12 hétig jógaórákon vettek részt, kevesebb hátfájásuk volt, mint azoknak, akik egy könyvet kaptak a hátfájásról. Az előnyök több hónapig tartottak.

Gerinc Manipuláció

A csontkovácsok és egyes osteopata orvosok megpróbálhatják elmozdítani a gerinc ízületeit a derékfájás kezelésére. Kezükkel nyomást gyakorolnak a csontokra és a környező szövetekre. Ez a kezelés nem mindenkinek megfelelő, ezért mindenképpen tájékoztassa szolgáltatóját minden tünetéről és egészségügyi problémájáról.

Masszázsterápia

A masszázs enyhítheti a krónikus derékfájást, különösen, ha mozgással és nyújtással kombinálják. A kutatók megjegyezték, hogy azok a betegek, akik mindhármat végezték, könnyebben tudtak mozogni és kevesebb rövid-, valamint hosszú távú fájdalmat éreztek.

Akupunktúra

Kezelhető-e akupunktúrával a hátfájás? A rövid távú hátfájásban szenvedők esetében a bizonyítékok vegyesek. Más vizsgálatokban azonban a krónikus vagy tartós hátfájásban szenvedő embereknél javulás mutatkozott az akupunktúrás kezelések után.

Gyógyszerek

Az enyhe hátfájás gyakran jobban érződik a vény nélkül kapható fájdalomcsillapítókkal, például paracetamollal, ibuprofennel vagy naproxennel. Fájdalomcsillapító krémek segíthetnek izomfájdalmak esetén. Erős fájdalom, vagy krónikus fájdalom esetén orvosa vényköteles gyógyszereket javasolhat.

Injekciók

Ha az egyszerűbb terápiák és gyógyszerek nem segítenek, orvosa javasolhat injekciókat is. Az egyik eljárás, az úgynevezett ideggyökblokkolás az irritált idegeket célozza meg. A hátfájásra adott injekciók általában szteroid gyógyszert tartalmaznak.

Műtét

Ha a hosszan tartó hátfájás zavarja mindennapi életét és más kezelések nem hoztak enyhülést, akkor műtétre lehet esélye. Fájdalmának okától függően a sebész eltávolíthatja a porckorongsérvet, kitágíthatja a gerincvelő körüli teret és/vagy összeolvaszthat két gerincvelő-csigolyát.

Fizikoterápia

Ha a hátfájás miatt hosszú időre inaktívvá vált, egy rehabilitációs program segíthet megerősíteni az izmait, és visszatérni a mindennapi tevékenységekhez. Egy gyógytornász olyan nyújtásokon, erőgyakorlatokon és alacsony terhelésű kardió edzéseken keresztül vezetheti Önt, amelyek segítenek abban, hogy fittebb legyen anélkül, hogy megterhelné a hátát.

A hát erősítése

Az erőnléti edzés segíthet a hát alsó részén. A hajlító gyakorlatok során előre hajol, hogy megnyújtsa és erősítse a hát és a csípő izmait. A nyújtógyakorlatoknál hátrahajols, hogy fejlessze a gerincet tartó izmokat. Ha hátfájdalmai vannak, beszéljen orvosával, vagy gyógytornásszal az Ön számára biztonságos gyakorlatokról.

A derékfájás megelőzése

Nincs biztos módja annak, hogy megelőzzük a hátfájást az életkor előrehaladtával, de vannak olyan lépések, amelyekkel csökkenthetjük a kockázatot:

  • Tartsa meg egészséges testsúlyát.
  • Mozogjon rendszeresen.
  • Emeljen a lábával, ne a hátával.
  • Győződjön meg róla, hogy a munkahelyi pozíciója nem járul hozzá a fájdalmához.
Tovább