Akciós termékek
Márka
Termékcsalád
C-vitamin tartalom
D-vitamin tartalom
Hatóanyag
Milyen tünetekre?
Korosztály
Tulajdonság
Ízesítés
Termékforma
Kiszerelés mérete
Érzékenység
Nem
Terhesség, szoptatás

Probiotikum

A stressz, az egyoldalú táplálkozás, valamint egyéb ártalmak is felboríthatják a bélflóra kényes egyensúlyát és a káros mikroorganizmusok elszaporodását okozhatják. A  probiotikumok barátságos baktériumok, amelyek segítenek visszaállítani ezt az egyensúlyt, támogatják az immunrendszert felnőttek és gyermekek esetében egyaránt. Mutatjuk, hogy mikor és miért érdemes bevetni a probiotikumokat!

A bélrendszerünkben számos mikroorganizmus éldegél együtt -  jók és rosszak egyaránt. Az emberi bélflórát 300-500 különböző baktériumfaj alkotja, ahogy a széklet csaknem felét is. A probiotikumok többsége olyan tejsavbaktérium (Bifidobacterium, Streptococcus), amely a vastagbélben fejti ki a hatását.  A probiotikumok tehát a “jó” baktériumok, amelyek segítenek ellátni a bélflóra fontos funkcióit. 

A bélflóra feladata, hogy védekezzen a kórokozókkal szemben, serkenti a bélhámsejtek működését és részt vesz az emésztésben is.  A probiotikumokat a bélflóra egyensúlyának megőrzéséért, vagy visszaállításának érdekében szokták szedni. 

A bélflóra egyensúlyát számos dolog felboríthatja.

A bélflóra egyensúly felborulásának gyakori okai

  • bakteriális vagy vírusos fertőzés
  • antibiotikumos kezelés
  • hormontartalmú gyógyszerek, savlekötők, gyulladáscsökkentők szedése
  • rossz táplálkozási szokások - kevés rostbevitel, kevés folyadékfogyasztás, sok finomított szénhidrát bevitele
  • tartósítószerek, növényirtók
  • egyéb bélrendszeri problémák - gyulladások, motilitási zavarok
  • gombák elszaporodása
  • stresszes időszak
  • mozgáshiány
  • környezetváltozás (távoli országban töltött idő, ahol a miénktől eltérő az ételek összetétele)
  • túlzott mértékű alkoholfogyasztás, dohányzás

A bélflóra egyensúly felborulásának tünetei

Amikor felborul a bélflóra egyensúlya indokolt a probiotikum pótlása. A következő tünetek hívhatják fel a figyelmet a bélflóra egyensúlyának zavarára.

  • gyomorbántalmak - fájdalom
  • puffadás
  • székrekedés vagy hasmenés
  • refluxos tünetek
  • hízás - a táplálkozási szokások megváltozása miatt
  • az immunrendszer gyengülése - gyakoribb megbetegedések
  • fáradtság, levertség
  • bőr-, haj-, és körömbetegségek
  • hüvelyfertőzések

Probiotikumok és probiotikumokban gazdag ételek a megelőzésért

A probiotikumokat a fent felsorolt helyzetekben, kúraszerűen érdemes szedni, ugyanakkor sokszor az orvosok megelőzésképpen is ajánlják a probiotikumok alkalmazását.

Antibiotikumok szedésekor a gyógyszer sajnos nemcsak a kórokozó, hanem a jótékony baktériumokat is kiirtja és ezáltal károsítja a bélflórát. Ha az antibiotikumos kúrával párhuzamosan és az azt követő napokban probiotikumokat is szedünk, megelőzhetjük a bélflóra komolyabb károsodását.

A probiotikumok mellett együnk probiotikumokban gazdag ételeket, azaz savanyított termékeket és élőflórás tejtermékeket - joghurtot, illetve kefírt. 

Fogyasszunk prebiotikumokat, azaz vízben oldható rostokat, amelyek a probiotikomok táplálékaként szolgálnak. Prebiotikumok vannak például a fokhagymában, a hagymában,  banánban és a zabpehelyben is.  Konzultáljunk a kezelőorvossal, hogy mely ételek felelnek meg az állapotunknak és melyek férnek meg a szedett gyógyszerek mellett. 

Legjobb probiotikum - felnőtteknek és gyerekeknek

A gyógyszertárakban és a drogériákban találunk külön gyerekeknek és felnőtteknek megfelelő probiotikum készítményeket. A gyermekeknek és a csecsemőknek válasszuk a nekik ajánlott készítményeket.

Vegyük figyelembe a következő szempontokat a legmegfelelőbb probiotikum kiválasztásakor:

  • Minél több baktériumtörzset tartalmaz a készítmény, annál hatékonyabb és a csíraszámnak 100 millió vagy afelett kell lennie
  • Az élő baktériumokat tartalmazó probiotikumokat válasszuk.
  • Tartalmazzon prebiotikumokat, azaz inulint, vagy frukto-oligoszacharidokat 
Tovább