Márka
C-vitamin tartalom
D-vitamin tartalom
Hatóanyag
Milyen tünetekre?
Korosztály
Ízesítés
Termékforma
Kiszerelés mérete
Nem
Terhesség, szoptatás

C-vitamin (Aszkorbinsav)

A Szent-Györgyi Albert által felfedezett C vitamin, vagyis az aszkorbinsav a legfontosabb vízben oldódó antioxidáns. Minden szövetnek, sejtnek szüksége van a sejten belüli és azon kívüli funkciójához egyaránt. Egyik legfontosabb tulajdonsága – ami minden antioxidánsra igaz -, hogy megköti a szabadgyököket, melyek elszaporodása mindig betegségekhez vezet.


A legtöbb állattal ellentétben az emberi szervezet sajnos képtelen az aszkorbinsav előállítására, ezért azt a táplálkozás során kell magunkhoz vennünk.


Ha nem veszünk fel belőle eleget, akkor olyan hiánytünetek jelennek meg, mint a vérzékenység, ínysorvadás, gyulladások kialakulása, fertőzésekkel szembeni fogékonyság és izombántalmak.



Melyek a C-vitamin természetes forrásai?


A C-vitamin gyümölcsökben és zöldségekben található meg természetes formájában. A legnagyobb C-vitamin tartalmú növények a citrusfélék, mint amilyen a citrom, narancs, grapefruit és a bogyós gyümölcsök, mint például a csipkebogyó. Zöldségek közül nagyobb mennyiségben található a paprikában, a paradicsomban, a brokkoliban, a karfiolban és a petrezselyemben.



Miért kell a C-vitamin?


Az aszkorbinsav fokozza az immunrendszer működését, növeli a fehérvérsejtek és nélkülözhetetlen a bőr kollagénjének képződéséhez is.


Gyorsítja a fogak, a fogíny, a csontok és a vérerek fejlődését és gyógyulását, gyorsítja a sebgyógyulást és a hegképződést, valamint jelentősen csökkenti a meghűléses betegségek tüneteit.



Mennyi C-vitamin szükséges a szervezetünk számára?


A napi minimális C-vitamin-szükséglet 60 mg, de ez csak ahhoz elég, hogy ne alakuljon ki skorbut. Arról, hogy mennyi C-vitaminra van valójában szükségünk, rendkívül megoszlanak a vélemények. Egyesek napi 500 mg-ban határozzák meg a szükséges szintet, míg mások akár napi 10.000 mg fogyasztását javasolják.


A C-vitamin további előnyös tulajdonsága az, hogy a felszívódási vesztesége kicsi, vagyis a bevitt mennyiség mintegy 75%-a hasznosul, de az ételben található mennyiséget nagyban befolyásolja, hogy hogyan készítjük el. Az oxigén jelenlétében történő hőkezelés hatására ugyanis az aszkorbinsav erősen bomlékony.


A stressz, a fizikai munka, a dohányzás, a fogamzásgátlók szedése, valamint a betegségek jelentősen megnövelik a szervezet C-vitamin szükségletét, úgyhogy ilyenkor nyugodtan emeljük a napi mennyiséget.



Lehetséges a C-vitamin túladagolás?


Az aszkorbinsav vízben oldódó vegyület, ezért a zsírban oldódó vitaminokkal szemben nem halmozódik fel a zsírszövetekben, hanem a fel nem használt mennyiség távozik a vizelettel. Arra azonban érdemes odafigyelni, hogy a nagy mennyiség szedése (napi 4000 mg felett) vesekövet okozhat.


Tovább