Krónikus fájdalom, merev váll

Nincs ilyen termék.
Keresés típusa
Miben keressen
Összes kategória
Ft
Ft

A krónikus fájdalom, merev váll jellemzően a középkorúak panasza, de a fiatalabb korosztály is érintett lehet. A beszűkült mozgásterű, fájdalmas váll vagy más nevén befagyott váll szindróma tipikus tünete az állandósult fájdalom, merev vállízület az egyik vagy mindkét vállban. Ilyen esetben ajánlott minél előbb orvoshoz fordulni és az erős, krónikus fájdalmat csillapítani illetve növelni az ízület mozgathatóságát.

Krónikus fájdalom és merev váll

A merev váll vagy befagyott váll szindróma kialakulását és lefolyását 3 szakaszra lehet osztani:

  1. Fájdalmas szakasz: ebben a fázisban a fájdalom folyamatosan növekszik, a vállat egyre nehezebb mozgatni. Éjjel nagyon erős fájdalom jelentkezhet. Ez az időszak 6 héttől akár 9 hónapig is húzódhat.
  2. Befagyott váll/merev váll fázis: a fájdalom már nem fokozódik tovább, de a váll merevvé válik. A vállízület mozgása változó mértékben, de korlátozott. Ez a szakasz 4-6 hónapig tarthat.
  3. Olvadó fázis: egyre könnyebbé válik a váll mozgatása, 6 hónap -24 hónap közötti időszakban a vállfájdalom hol jobb, hol rosszabb, de lassacskán javuló tendenciát mutat.

Krónikus fájdalom típusai

A krónikus fájdalom, amikor a fájdalom több, mint 3 hónapja fennáll. Nem önálló betegség, több krónikus betegség következménye. Állandósuló fájdalom a test bármely pontján jelentkezhet, a mozgásszervi kórképek elöljárók a krónikus fájdalom típusai között, gondoljunk csak a lumbágóra. Az akut betegség mielőbbi kezeltetésével tehet érte, hogy ne alakuljon ki folyamatossá váló fájdalom, ami megnehezíti a mindennapjait.

A krónikus fájdalom típusait 3 féleképpen különböztetjük meg:

  • központi fájdalom: az agyban vagy a csontvelőben keletkezik
  • perifériás projekciós fájdalom: idegi eredetű kisugárzó fájdalom
  • kivetített fájdalom: egy belső szerv fájdalma a bőrfelületre vetül.

A krónikus fájdalom csillapítása

A krónikus fájdalom szindrómánál sajnos jellemző, hogy a páciens kerüli az aktivitást a fájdalmai miatt. Kevesebbet mozdul ki, többet pihen, fekszik, élettere beszűkül. Pedig ennek épp az ellenkezője követendő! 

Tanácsos több szabadidős tevékenységet beiktatni, mozogni, nyújtó gyakorlatokat, végezni, különböző mozgásformákat kipróbálni, ehhez a kezelőorvos vagy fizikoterapeuta hasznos tanácsokkal láthatja el!

A krónikus fájdalom csillapítása gyógyszeres kezeléssel lehetséges, de ez csak tüneti kezelés, mellé nagyon fontos a rendszeres mozgás, torna!

Krónikus fájdalom szindróma

A krónikus fájdalom szindróma eredője leggyakrabban sérülés vagy betegség. Sajnos egy ördögi körbe kerülhet a beteg, ugyanis a megjelenő fájdalmak miatt nem tud aludni, stresszessé válik, szorong, a mozgást kerüli a fájdalom miatt, ezek pedig mind a krónikussá váló panaszok táptalajai.

A szinte állandósult fájdalom legtöbbször fejfájás, ízületi vagy hátfájdalom, de megmutatkozhat nyak, váll, csípő vagy bármely izom vagy idegi fájdalom formájában is.

Merev váll okai

A merev váll okai között a szakemberek a váll szöveteinek gyulladását és emiatt kialakult hegesedést tartják felelősnek. Ha a vállízületi tok begyullad és megvastagszik, nem csupán fájdalmat okoz a betegnél, de kevesebb lesz a vállban a hely a mozgáshoz. Emellett természetesen egy sérülés vagy törés is okozhat mozgásbeszűkülést. 

A krónikus fájdalom csillapítása célzott készítményekkel, kezelésekkel lehetséges, de nagyon fontos, hogy egy akut formában jelentkező fájdalmat mielőbb kivizsgáltasson és kezeltessen, hogy ne alakuljon ki belőle krónikus fájdalom!

Merev váll kezelése

A merev váll kezelése tekintetében alkalmazhatóak a különböző hideg-meleg borogatások, bedörzsölő krémek, vény nélküli fájdalomcsillapítók, de ezektől nem várható végleges megoldás.

Amikor a szakorvos felállítja a krónikus fájdalom és merev váll diagnózisát, gyulladáscsökkentő injekció kúrát kezdhet, ami csökkenti a fájdalmat, ezáltal többet tudja a páciens mozgatni a merev vállat. 

Emellett javasolt funkcionális gyógytorna, jó lehet még a lökéshullám terápia is. Ha egyszer már jelentkezett krónikus fájdalom szindróma Önnél, fontos, hogy nagy hangsúlyt fektessen a megelőzésre! Nem feltétlenül a súlyemelés, dobás, tenisz a legjobb sport a merev vállhoz, de bizonyos mozgásformák, gyógytorna, ami erősíti ezt a területet, kimondottan ajánlott!

Tovább